Hils på det nyeste barn i Kay Bojesens abeflok, nemlig den mellemste abe. Indtil nu har abeflokken bestået af den lille velkendte og elskede abe på 20 cm og dens storebror på hele 60 cm. Men nu har de to aber fået sig en bror til, nemlig den mellemste abe på 28 cm. Den er forarbejdet i hånden på et dansk trædrejeri ligesom sine brødre og er et sandt dansk design ikon med en helt speciel charme. Den mellemste abe elsker ligesom sine brødre at hænge i armene, og har man flere aber, kan de hænge i hinandens arme eller ben og på denne måde skabe smil og glæde omkring sig.
Den smilende abe så for første gang dagens lys i 1951 og er nok det mest kendte legetøj af Kay Bojesen. Den blev fremstillet i teak- og limbatræ og var et levende bevis på Kay Bojesens overbevisning om, at linjerne i et produkt skal ”smile”. Aben blev udarbejdet da Kay Bojesen blev spurgt, om han ville designe en knagerække til en børnemøbel-udstilling. Hans ide med aben var at de lange arme skulle bringe knagen ned i børnehøjde og de korte ben skulle bruges til huen og halstørklædet. Sidenhen er aben blevet en populær pyntegenstand i hjemmet og ses siddende eller hængende i utalige hjem, hvor den inspirere til leg og appellerer til barnet i os alle.
Kay Bojesen
Kay Bojesen (1886-1958) kunne noget helt særligt, han havde nemlig evnen til at give træ liv, sjæl og et glimt i øjet. Han var oprindeligt udlært sølvsmed, men det blev hans bestik og træfigurer, som gjorde ham populær blandt folket. Han er mest kendt for sine legende aber, livgarder og hans store fugleflok, men hans produktion omfatter også bestik, smykker, tekander m.m. Med mere end 2000 stykker kunsthåndværk på samvittigheden er han en af de mest produktive danske kunsthåndværkere i 1900-tallet.
Han blev i 1910 udlært som sølvsmed hos Georg Jensen og drager videre til fagskolen for ædelt metal i tyske Schwabisch Gmund. Efter nogle år her rejste han videre til Paris for at arbejde nogle år som sølvsmed, og vendte tilbage til København hvor han blev svend hos guldsmeden Oscar Dahl. I 1919 bliver han gift og får sønnen Otto. Sønnen inspirerer Kay Bojesen til at sætte gang i en helt ny produktion af produkter, nemlig legetøj! Hans interesse for legetøj stammede oprindeligt helt tilbage fra hans egen barndom, hvor hans far snittede træfigurer til ham, og opmuntrede ham til opfindsomhed, fantasi og højt humør. I 1922 debuterede Kay Bojesen som legetøjsdesigner, da han deltog i en konkurrence om legetøj i København. Han deltog med fire stykker legetøj; et træskib, en legetøjstromle i malet bøg, en ridende dragon samt en vippe, og blev præmieret. Denne debut satte for alvor gang i Kay Bojesens produktion, og han begynder at dyrke sin interesse for at udarbejde legetøj i træ. Han skaber en serie af runde, bløde og legende trædyr, som sidenhen har gjort ham verdensberømt, for hans evner til at give træ liv, sjæl og et glimt i øjet. Kay Bojesen ønskede ikke, at træ-dyrerne skulle være en kopi af virkelighedens dyr men at skabe solide, enkelte designs, som tog afsæt i barnets egen verden, hvor ”linjerne skal smile” og som skal inspirerer til leg.