Kaffe har været BODUMs store passion siden begyndelsen. Udviklingen er gået stærkt, men god tid er stadig sjælen i alt, hvad BODUM står for. BODUM’s historie går helt tilbage til 1944, hvor Britta og Peter Bodum grundlagde virksomheden i København. I dag er det deres søn, Jørgen Bodum, der er administrerende direktør og som sammen med søsteren Pia Bodum sikrer, at BODUM koncernen fortsat er en 100% familieejet virksomhed. BODUM’s mission er stadig som fra begyndelsen: Godt design skal være til at betale. Med fokus på tre bryggemetoder: Vakuum, French Press (stempel) og Pour Over ønsker BODUM at skabe produkter der laver lækker kaffe, og samtidigt har et stort fokus på miljøet. Make taste – not waste.
En ny undersøgelser fra oktober lavet af BODUM i samarbejde med YouGov viser, at for 2 ud af 3 danskere (67%) er kaffe en fast rutine i dagligdagen. Og for dem, der dagligt drikker kaffe, drikker 73 procent tre kopper kaffe eller flere om dagen.
Undersøgelsen viser også, at den primære grund til danskerne drikker kaffe er på grund af smagen. Her er det primært de ældre der er glade for kaffesmagen, hvor de unge oftes drikker kaffe for at vågne.
Vi danskere elsker kaffe, og vores kaffevaner ændrer sig ikke, hvad end det er sommer eller vinter. Undersøgelsen viser, at 76 procent af danskerne siger, de ikke ændrer deres kaffevaner i løbet af året. Noget tyder derfor på, at en kop kaffe holder lige så vel på en varm sommerdag, som på en grå og trist vinterdag. Men kaffe behøver heller ikke at være en varm drikke. I dag findes der alverdens bryggemetoder indenfor kaffe, og når temperaturen har sneget sig over de 25 grader, så er en Cold Brew et oplagt valg. Hvorimod en Vacuum fungerer godt til årets mange kolde måneder.
Vi drikker morgenkaffe, eftermiddagskaffe og aftenkaffe. Vi drikker kaffe til hverdag og fest, når vi skal hygge os og når vi trænger til at få et ekstra boost. Flere udtaler sig om, at de forbinder duften af kaffe med hygge.
Over halvdelen af danskerne indtager oftest deres kaffe inden for hjemmets fire vægge. Især danskerne fra 60 år og op efter er glade for at drikke deres kaffe hjemme. Kaffe hylder også mangfoldighed – man kan drikke den alene og når man er sammen med andre. Og så har kaffen en historie der går langt tilbage. Selvom vi drikker meget kaffe, går flere og flere op i at det skal være høj kvalitet, bæredygtigt og at det skal være brygget på den helt rigtige måde. Danskerne har også udtalt sig om, at tiden ikke er vigtig, hvis de skal brygge en ekstra god kop kaffe til dem selv.