Fra dengang til nu –
Brabantia blev grundlagt i år 1919 i en lille Hollandsk by kaldt Aalst. Brabantia forklare at de altid har været en familieejet virksomhed. Der tror på det at skabe produkter som er funktionelt design der skaber helhed.
Brabantia beskriver dem selv gennem sit motto som ”Ideas that are made til last – and designed for living”.
Som sagt startede det hele i en lille Hollandsk by kaldt Aalst. Den gang tilbage i år 1919 hed firmaet ikke
Brabantia, men Van Elderen & co. Firmaet startede den gang med at producere mælkekander, krukker, sier og tragte. Det blev starten på en længere udvikling der skulle vise sig, at blive til noget stort.
Næste skridt blev i år 1930 taget i en lidt anden retning da Brabantia dengang indgik et samarbejde med Philips. De havde den gang til opgave at producere hylstre til radioer.
Allerede i år 1945, begyndte
Brabantia at tænke på genbrug, da de efter krigen hjalp med at om producere kodenseret mælkedåser til nye mælke kander.
Tiden efter krigen begyndt det foralvor at tage fart for Brabantia. År 1955 blev skælvsættende for Brabantia, da de her lancere deres første solide udvalg af deres
pedalspande. Det var her det skulle vise sig at du ville skille sig ud fra mængden.
Ud over endnu engang, at ha stukket snuden frem, ved udgivelsen af deres ikoniske Patrice mønster i 1970, skete der endnu en rivende udvikling inden for fremstillingen af
Brabantias produkter. Udviklingen sker da de i år 1975 introducerer markedet for et højteknologisk vandrensningssystem til deres produktion.
I år 1980 lukker
Brabantia op for leveringer og salg til andre lande. Det er her de breder sig selv til store dele af Europa.
Blot 5 år efter i år 1985, slår Brabantia igen igennem. Det gør de, da de udkommer med deres nu verdens berømte plast-korkskruge, (
vinoptrækker) der siden lanceringen, har solgt sig i et millionantal.
Brabantia slutter 1900-tallet af med et sidste gennembrud inden de hopper ind i år 2000. For i år 1999 laver de en udspringer fra pedalspanden. Det tager den til et andet level og designer en
affaldsspand med touch låg, som er en helt ny teknologi der på daværende tidspunkt ikke var set på market. De slutter derfor 1999 med stadig at være førende inde for branchen.
Det har fra start af været vigtigt for Brabantia at have miljøet med i tankerne. Deres produkter bliver produceret af genbrugsmateriale langt hen af vejen (det der kan) men fra år 2006 tager det fart med fremskridtene inden for dette. De invester i solcelle energi til samtlige af deres fabrikker for, at minske udledningen af CO2. Det er ikke det eneste, for siden hen er en del tiltag kommet til inden for miljørigtig tænkning. Brabantia bliver i 2015 officiel partner af WeForest, The Ocean Cleanup og Plastic Whale. Og igen i år 2017 indgår de et samarbejde og bliver sponsor for the Hunger Project.